DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA
Diagnoza logopedyczna jest postępowaniem badawczym, mającym na celu stwierdzenie bądź wykluczenie wady wymowy, opóźnień w rozwoju mowy, nieprawidłowości komunikacyjnych wynikających z różnorodnych zaburzeń rozwojowych. Diagnozę stawia się na podstawie danych z wywiadu, obserwacji, testów artykulacyjnych i językowych.
Ocenie podlega:
- sprawność aparatu artykulacyjnego
- kinestezja artykulacyjna
- rozumienie mowy
- poprawność artykulacyjna (umiejętność wypowiadania głosek)
- słuch fonemowy, pamięć słuchowa, poziom analizy i syntezy słuchowej
- płynność i tempo mowy
- zasób słownictwa
- umiejętność formułowania zdań
- czytanie i pisanie (u dzieci w wieku szkolnym)
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Terapia logopedyczna to kompleksowe działania mające na celu korygowanie wad wymowy, rozwiązanie zdiagnozowanych problemów komunikacyjnych.
Terapią logopedyczną mogą być objęte dzieci z takimi zaburzeniami jak:
- opóźniony rozwój mowy
- artykulacyjne wady wymowy
- jąkanie, zaburzenia tempa mowy
- zaburzenia mowy wynikające z autyzmu, dziecięcego porażenia mózgowego, zespołów wad genetycznych
- afazja i inne zaburzenia mowy o podłożu neurologicznym
- zaburzenia mowy u dzieci z upośledzeniem umysłowym
- inne
Na zajęcia logopedyczne mogą zgłaszać się dorośli z:
- afazją (zaburzenie mowy powstałe w wyniku uszkodzenia ośrodka mowy w dominującej półkuli mózgu i upośledzające proces mówienia/rozumienia mowy)
- wadami artykulacyjnymi
- zaburzeniami płynności mowy
- chorobami demielinizacyjnymi oraz demencyjnymi (choroba Alzheimera, Parkinsona)
KONSULTACJE
Konsultacja logopedyczna polega na wyjaśnieniu istoty zaburzenia, jakie ma dziecko/osoba dorosła, a następnie – w przypadku zasadności – dalsze ukierunkowanie i przedstawienie przebiegu pracy terapeutycznej.